Gluten- og mælkefri konfektagtig chokoladekage med sorbet, lakridskys og karamel

Til nytår skulle jeg lave en dessert til min kære veninde som er gluten- og mælkeallergiker. Derfor måtte jeg i gang med at være kreativ og eksperimentere. Det kom der en lækker dessert med chokoladekonfektkage, appelsinsorbet, små lakridskys og vaniljekaramel ud af.

Chokoladekage i springform
200 g chokolade (tjek varedeklarationen - jeg brugte Netto's Superior-variant)
150 g smør (jeg brugte AMA plantemargarine - laktosefri)
150 sukker
40 g mandelmel
Et nip salt
4 æg delt i hvider og blommer

Vaniljekaramel med rom
1 dl sukker evt. rørsukker
3 spsk. AMA laktosefri margarine (eller smør)
1 vaniljestang
3/4 dl mørk rom

Små kyskager med lakrids
1 æggehvide
50 g sukker
4 dråber eddike
1 tsk. lakridspulver (smag til hvis mere lakridssmag ønskes)

Se opskriften på nem appelsinsorbet her på siden. Prøv fx også med mere citron- eller klementinsaft.

Kage: smelt chokolade, smør og sukker i en gryde ved middel varme og rør indtil en jævn masse.
Pisk æggeblommerne i med lidt salt og vend forsigtigt med mandelmel og stiftpiskede æggehvider i den letafkølede chokolade. Dejen hældes i en springform beklædt med bagepapir og bages i en 200 grader varm ovn i ca.30-40 min. til dejen er rimelig fast i overfladen.

Karamel: smelt rørsukker i en gryde og tilsæt margarine/smør og den flækkede vaniljestang. Lad det simre i 5 min. og tilsæt derefter spiritussen. Kog op og fjern vaniljestangen før servering.

Kyskager: pisk æggehviderne stive, og hæld lidt af sukkeret i ad gangen med eddiken og siet lakridspulver. Pisk godt og længe. Smag til. Sæt små toppe af kyskager på bagepapir. Bages ved 120 grader i ca. 30 min. Mærk om de er godt faste i overfladen, og træk dem forsigtigt af papiret.

Anret en desserttallerken med et stykke chokokonfektkage drysset med flormelis, en kugle sorbet, vanilje-karamel-sauce og små lakridstoppe.  



Kommentarer

Populære opslag