Carpaccio med aspargessalat

Jeg havde (igen) i år fornøjelsen af at lave mad til nytårsaften. Jeg går altid og hygger mig timerne op til, men synes samtidig også at jeg gerne vil have tid til og med mine gæster. Derfor var carpaccio et oplagt valg, da det meste kan anrettes hurtigt og salaten laves i et snuptag. Jeg supplerede desuden med lufttørret skinke på salatbund anrettet med oliven. rødløg og persille-/ basilikumpesto. Derudover havde jeg lavet en soltørret tomattapenade og hummus serveret til med rustikt brød.

4 personer 
2 pakker oksecarpaccio

6 spsk. revet parmesanost
1 lille håndfuld mandler
Chiliflager
Skal af en lille citron
1 bdt. asparges
5 radiser
½ rødløg
½ pk. rucolasalat
1 bdt. frisk dild
God olivenolie
Salt og peber

Riv parmesanosten i 8 små bunker på en bageplade med papir. Bag dem øverst i en 220 grader varm ovn i ca. 10 min. til en sprød gylden overflade. Lad dem køle af. Rist grofthakkede mandler og vend med chili og friskkværnet peber og lidt salt. Køl af og bland med citronskal. Knæk den træede ende af de grønne asparges og blancher dem i letsaltet vand i tre min. Køl af.
Anret nu carpaccio på et fad med salat i bunden. Skær aspargesene i skrå skiver og radiserne i tynde flager samt rødløg i smalle både. Fordeles over carpaccioen med frisk dild og mandlerne vendt i citron. Hæld til sidst lidt god olivenolie over anretningen og server med sprøde parmasanchips og lidt rustikt brød.


Kommentarer

Populære opslag