Chokoladekage med æblemos

Efter en skøn sommer er jeg tilbage på bloggen med endnu flere opskrifter. En sensommer-oprydning i fryseren betød at jeg stod med en masse æblemos, og tænkte hvordan jeg kunne få det omsat på en lidt mere spændende måde end æblekage. Jeg forsøgte at erstatte halvdelen af sukkeret i en klassisk chokoladekage, og det blev en meget vellykket kage. I får opskriften her.

1 lille bradepande
250 g mel
75 g margarine
150 g sukker
2 store æg
4 store spsk. æblemos (af søde æbler der er kogt godt ind)
70 g kakao
2½ dl mælk
1 tsk. natron
1 tsk. bagepulver
4 tsk. vaniljesukker

Glasur af flormelis, lidt kogende vand, 2 dråber grøn frugtfarve og et twist citron
Pynt af chokoladeflager

Den bløde margarine røres godt på maskine med sukkeret til en ensartet masse, hvorefter et æg tilsættes ad gangen. De resterende ingredienser hældes i - skiftevis de tørre og våde af slagsen. Røres godt og hældes i en bradepande. Bages midt i en 200 grader varm ovn i ca.15-20 min. Når kagen er kølet lidt af pyntes den.
  

Kommentarer

Populære opslag