Tiramisu med et twist

I år blev nytåret skudt ind på Fanø, og jeg skulle planlægge en dessert der var rimelig hurtig at lave, og som ikke ville kræve et hav af ingredienser og køkkenudstyr. Valget faldt på Tiramisu. Jeg har lavet den italienske dessert nogle gange, og jeg er helt vild med blandingen af Amaretto, kaffe og den lækre mascarpone-creme i mellem lagene af ladyfingers. Prøv at give tiramisuen et twist af lakrids, citron- eller appelsinskal ved at tilføre lidt til mascarponen. Jeg har prøvet med 1 tsk. lakridspulver, og foretrækker kun et touch af lakridsen til desserten. Eksperimenter selv.

8 personer
4 æg
100 g sukker
1 stang vanilje
500 g mascarpone
3-4 dl. stærk kaffe
1 dl Amaretto eller evt. marsala-vin. Cognac, kaffelikør eller mørk rom kan også bruges, men brug da kun et par spsk.
1-1½ pk Lady fingers
Kakaopulver og bær til pynt

Lav en stærk kaffe, og lad den køle lidt af. Tilsæt alkohol. Jeg foretrækker Amaretto.
Del æggene, og pisk hviderne stive med en håndmikser. Stilles til side. Rør blommerne godt og længe med vaniljekorn opløst i sukkeret til en lys og luftig æggesnaps. Rør derefter mascarponen i. Pisk grundigt. De stive æggehvider vendes nu forsigtigt i massen. Brug et ildfast fad eller en skål, og læg nu først et lag ladyfingers, som er dybbet kort i kaffelagen, i bunden. Fordeles så de dækker bunden helt. Læg så et lag creme, og fortsæt indtil creme og ladyfingers er brugt op. Desserten toppes til sidst med et lag creme, og stilles på køl et par timer eller mest ideelt til næste dag.

Inden servering sies kakao over, og der pyntes med friske par eller frugt.


Kommentarer

Populære opslag