Thailandsk rejecocktail

Til nytår stod jeg overfor den udfordring at skulle lave en forret, som ikke måtte smage alt for meget af fisk. Jeg kunne selvfølgelig helt have fravalgt fisk, men jeg valgte at springe ud i en thai-inspireret udgave af en dansk 80'er-klassiker. Jeg synes forretten rammer plet i vægtningen mellem det søde, sure, salte og stærke. Man kan jo altid dosere efter smag.

Forret til fire personer
350 g friske rejer
1 chili (jeg brugte en halv rød habanero og en halv grøn jalepano uden alle stenene)
1 mellemstort rødløg
3 skiver frisk ananas
2 avocadoer
Salat fx rucola

Marinade af
1-2 lime
1 tsk. fiskesauce
2 tsk. sukker
2 fed hvidløg
1 spsk. frisk ingefær
1 spsk. neutral olie

Brød og lime til pynt

Start med at blande marinaden af limesaft, olie, sukker, finthakket hvidløg og ingefær, og smag til med lidt fiskesauce. Vær dog varsom med fiskesaucen, da forretten kun skal hente den salte smag herfra (medmindre man har en forkærlighed for fiskesauce selvfølgelig). Vend rejerne i marinaden, og lad dem hvile heri i en halv times tid. Skær imens den hårde kerne ud af ananasen, snit løget og avocadoerne i fine både, og grovhak chilierne. Anret derefter det hele i glas. Skift mellem lag af salat, ananas, avocado, rødløg og de marinerede rejer med et drys hakkede chilier. Sæt en limebåd på siden af glasset, og server med lunt brød.


Kommentarer

Populære opslag