Frisk appelsinmarmelade med vanilje

Jeg har altid haft en forkærlighed for appelsin- og abrikosmarmelade, men har aldrig selv givet mig i kast med at lave det. Min mors runde fødselsdag var derfor en god anledning, og denne appelsinmarmelade blev virkelig vellykket, og gik godt i spænd med de mange oste der blev serveret.

2 almindelige syltetøjsglas
7 mellemstore appelsiner
1½ dl saft udover appelsinerne (jeg pressede alle de afskårne skaller)
Et twist citron
1 stang vanilje
180 g sukker (afhænger af smag og hvor modne appelsinerne er)
1 tsk. rød melatin

Appelsinerne skæres grundigt fra skal og hinder, da det hvide giver syrlig smag til marmeladen. Husk også de tråde der kan være indeni appelsinerne. Sukker, vaniljekorn (som er finddelt med lidt sukker) og den tomme vaniljestang blandes med appelsinerne. Kog nu langsomt marmeladen op, så den bliver dejlig blød og cremet i det. Jeg brugte omkring 1 tsk. melatin til at tykne marmeladen lidt, så den var knap så tynd, men kom ikke for meget i. Smages til og hældes på skoldede og atamonskyllede glas.



Brug fx marmeladen på brød sammen med ost eller på amerikanske pandekager med skyr og lidt sirup. Opskriften findes også herinde på bloggen.

Kommentarer

Populære opslag