Lutter lagkage med marcipancreme og chokoladetrøffel

Jeg skulle lave en lagkage til min mormor, som fylder år i morgen, men blev fejret i dag. Hun er vild med chokolade, og da jeg havde noget marcipan og grand marnier, som jeg skulle have brugt, fandt jeg en god kombinationsmulighed i denne lækre lagkage med friskhed af frugter (her ananas og blåbær). 

Lav tre mørke lagkagebunde (se opskrift på "Laber Lagkage med Hindbær og Chokolade" herinde)

Chokoladetrøffel 
½ l piskefløde 
180 g mørk chokolade

Fløden koges op, og der skrues ned for varmen. Chokoladen smeltes i flødeblandingen, og der røres i gryden i fem minutter. Filmes og stilles på køl natten over, og kan evt. piskes op, hvis den ikke er stivnet. Skal dog kunne fordeles på kagebundene. 

Marcipancreme
150 g revet marcipan 
2 spsk. grand marnier eller anden spiritus
50 g flørmelis 
2 dl piskefløde

Marcipanen røres jævn med spiritus og flormelis. Fløden piskes til skum men ikke helt stift. De to ting blandes, og trækker i køleskabet nogle timer eller natten over. 























Læg en lagkagebund på et kagefad, og placer en springform uden bund over. Fordel den stivnede chokoladetrøffel over, men gem lidt til toppen af kagen. Læg en bund mere på, og fordel marcipanmassen,. Hold tilsvarende lidt tilbage, som bruges til at lave små toppe ovenpå kagen ved brug af en sprøjtepose. Pynt med frisk ananas i stykker, og læg den sidste bund på. . Pynt med chokoladetrøffel, marcipanmasse og (blå)bær, og åbn forsigtigt springformen, og tag den af kagen. Serveres helt kold. 

Kommentarer

Populære opslag