Rabarberkage med kokos og marengs

Efter at have lavet lækre rabarbermuffins med marcipan vidste jeg at opskriften ville blive svær at overgå. Jeg besluttede alligevel at kaste mig ud i en rarbarberkage, da jeg stadig havde masser af røde rarbarberstængler fra min mors have.
Den blev rigtig vellykket med en dejlig svampet bund og syrlig rabarberkompot, men næste gang vil jeg forsøge at lave marengsfyld i stedet for ren kokos, da fyldet smuldrede lidt.















En springform til ca. 10 personer

150 g sukker
100 g smeltet smør
2 æg
Ca. 200 g hvedemel
2 tsk. bagepulver
50 g fint kokosmel
1-2 dl mælk

Æg og sukker piskes godt, og det smeltede smør tilsættes skiftevis med mel, bagepulver, kokos og mælk. Reguler konsistensen med mælk og mel, og hæld dejen i en springform med bagepapir. Kagen bages ved 200 grader i ca.20 min. til den er gylden på toppen.

Kompot 
3 store eller fire små stængler rabarber
2 spsk. sukker
3 tsk. vaniljesukker
2 spsk. vand

Rabarber skæres i mindre stykker på ca. 1 cm., og de kommes i en gryde med vand, sukker og vaniljesukker. Kog kompotten lige så stille op ved lav temperatur, og når sukkeret er opløst, skrues op indtil rarbarberne er forholdsvis møre i det. Tag gryden af blusset.

Marengs
3 æggehvider
2½ dl sukker
70 g hakkede mandler eller nødder

Imens kagen bager piskes æggehviderne stive og seje med lidt sukker ad gangen til der kan dannes små fine toppe i skålen. Vend de hakkede mandler/nødder i marengsen, og fordel først rabarberkompotten ud over kage efterfulgt af marengsen. Der kan også bruges sprøjtepose. Stil kagen tilbage i ovnen, og bag videre i ca.10 min. til overfladen er let gylden.



Kommentarer

Populære opslag