Grøn giftkage

Så blev det tid til en kage-opdatering på bloggen. Jeg skulle besøge min bedsteforældre her i Kristi Himmelfartsferien, og så kom jeg pludselig i tanke om den karakteristiske og iøjnefaldende grønne kage. I mine bedsteforældres generation blev den også kaldt bladankage efter det tidligere meget anvendte og giftige insektbekæmpelsesmiddel, som blev udviklet af Bayer i 1948.  
Selvom kagen leder tankerne tilbage på al den forurering bladan har forudsaget, smager den nu alligevel helt igennem fantastisk, og har meget mazarinkage over sig.

Lille bradepande 
200 g blødt smør eller margarine
200 g sukker
200-250 g mel
3 mellemstore æg
2 tsk. bagepulver
1 tsk. vaniljesukker
1½-2 dl. mælk
1 spsk. mandelessens
3 spsk. grøn frugtfarve
150 g revet marcipan

Smør og sukker piskes godt, og æggene tilsættes. Mel, bagepulver og vanilje sigtes, og kommes i smørblandingen skiftevis med mælk, mandelessen, frugtfarve og revet marcipan. Bages i en lille bradepande i ca.30 min, og pyntes med chokoladefrosting og bær.

Frosting 
30 g smør
50 g neutral flødeost
2-3 spsk. kakao
Flormelis
Lidt mælk

Pisk smør, flødeost, kakao sammen, og reguler konsistensen med flormelis og mælk. Du kan også smelte noget chokolade, og ved stuetemperatur hælde det i frostingen.





Kommentarer

Send en kommentar

Har du en kommentar til en opskrift eller et spørgsmål?

Populære opslag