Jordbærtærte med hjemmelavet creme

Hvis der er noget jeg forbinder sommeren med er det en god jordbærtærte med solmodne og smagfulde bær. Det er i år lykkes mig at finde udmærkede jordbær allerede på denne tid, og derfor måtte jeg nødvendigvis i krig med bagningen. Jeg har en fast opskrift på mazarinbund, som jeg har brugt tidligere, da jeg er glad for den rene marcipan-smag, og så indeholder den hverken smør eller margarine.
OBS. Bør nydes helt kold på en solskinsdag med et glas Asti eller en anden mousserende vin.

Mazarinbund
150 g marcipan
150 g sukker
1 stort æg
Ca.70 g mel

Kagecreme
2,5 dl mælk
60 g sukker
25 g majsstivelse
40 g æggeblommer
1/4 vaniljestang eller 2 store tsk. vaniljesukker
2-2,5 dl piskefløde

500 g jordbær
100 g mørk chokolade
(hvis en lettere version ønskes, kan 200 g fromais frais piskes med ½ stang vanilje, og kommes på kagen istedet for creme og flødeskum)

Start med at tænde ovnen på 200 grader. Ælt marcipanen blød med sukkeret. Tilsæt ægget, og ælt dejen ensartet med melet. Tilsæt evt. lidt ekstra mel og rul dejen ud. Tryk den ud i en smurt tærteform. Kagen bages midt i ovnen i 15-20 min indtil dejen er let brun. Lad den køle godt af inden chokoladen smeltes i vandbad og smøres ud over tærtebunden.
Imens laves cremen. Mælken koges med sukkeret og vaniljen. Majsstivelse og æggeblommer piskes godt sammen. Når mælken koger, hældes den over i majsstivelsen, mens der piskes. Hæld massen tilbage i gryden, og kog cremen ved lav temperatur og under kraftig piskning ca. et minut. Den køler godt af på køl, og piskes glat inden den vendes med flødeskummet.
Brug en dejskraber til at fordele cremen i tærteformen og pynt med en masse jordbær.






Kommentarer

Populære opslag