Banandrøm med nødder og chokolade

... og tilmed en kalorielet af slagsen

Jeg har altid haft en forkærlighed for banankage, men den bliver ofte lidt for svampet og kompakt til min smag. Jeg prøvede derfor at skære ned på smørret, og det blev kagen ikke dårlig af skal jeg hilse fra min familie og sige. Hele kagen blev hurtigt spist op, og nydt i fulde drag. 
Her får i opskriften: 

150 g. sukker
2 store æg
2 store eller tre små banaer
40 g. smeltet smør 
2½ tsk. vaniljesukker
1½ tsk. bagepulver
1 knivspids salt 
Ca.120 g. mel
65 g. grofthakkede nødder (i dette tilfælde hasselnødder)
70 g. grofthakket chokolade

Pynt: En håndfuld ristede nødder/mandler (i ovn eller på pande) og chokolade (grofthakket - pålægschokolade kan også sagtens anvendes)

Æg og sukker piskes hvidt og luftigt i nogle minutter. Vaniljesukker, bagepulver, salt og mel piskes ved lav hastighed i ægge/sukkerblandingen med de to moste banener og smeltet smør. Chokolade og nødder vendes med en ske i dejen. Dejen kommes i en smurt form (her en rugbrødsform), og den bages ved 200 grader i ca. 30-40 min. Brug en strikkepind til at tjekke om kagen er færdig. Den må godt være lidt klæg, men selvfølgelig ikke flydende i sin konsistens. Når kagen er færdigbagt pyntes den med chokolade, som hurtigt smelter på den nybagte kage, og den toppes til sidst med nødder/mandelsplitter.





Kommentarer

Populære opslag